Nabespreking

Het spel

Enkele richtvragen:

  • Wat vond je van het spel?
  • Wat vond je leuk aan het spel?
  • Wat vond je niet leuk aan het spel?
  • Wat ga je onthouden van het spel?
  • Vond je het moeilijk?
  • Werd er goed samengewerkt in je groep?
  • Heb je iets nieuws geleerd?

De opdrachten

Bespreek in de klas de verschillende opdrachten van de kinderen.

  • De antwoorden van de denkopdrachten vind je terug in de informatiefiches. Overloop met de kinderen welk antwoord zij vonden, waar ze dat vonden. Vul aan of corrigeer indien nodig aan de hand van de informatiefiches.
  • De foto’s kan je op een blad uitprinten, de tekeningen en collages kan je zo bekijken. Je bespreekt ze met de leerlingen. Waar heb je die foto genomen, wat is er te zien op de foto, wat vond je zo goed aan die foto?
  • Samen met de leerlingen overloop je de uitgevoerde Doe-opdrachten. Wat zijn de resultaten en hoe zijn de leerlingen daartoe gekomen.

De krant

Elke klas schrijft een artikel voor de krant. De leerlingen schrijven een korte tekst bij elke krantenkop die ze tijdens het spel verzamelden. Op de cd-rom staat een document met daarop een tekstsjabloon. Dit kan je digitaal invullen of printen en zo laten invullen door de leerlingen. De leerlingen kunnen ook tekeningen, collages, foto’s en extra tekstjes invoegen.
Wanneer de krant klaar is, kan je ze printen of kopiëren en uitdelen in de klas. Ook de andere leerlingen van de school kunnen een krant krijgen. Misschien zijn de burgemeester, de schepenen van onderwijs, leefmilieu en mobiliteit ook geïnteresseerd. Je kan de klaskrant naar de redactie van de streekkrant sturen. Wie weet publiceren zij wel een artikel.

Een klas vol mobiele reporters...

Van een klas vol mobiele reporters kan je handig gebruik maken om duurzaamheid en duurzame mobiliteit bekend te maken in de school. We geven wat ideetjes.
Mobiele reporters kunnen:

  • de kranten uitpluizen naar artikels over duurzame mobiliteit,
  • in de schoolkrant regelmatig een berichtje publiceren over mobiliteit,
  • op een eigen plekje van de schoolwebsite ouders, leerlingen en leerkrachten regelmatig oproepen om zich van hun duurzaamste kant te laten zien,
  • liedjes, raps, gedichtjes over het thema maken die ze luidkeels zingen, rappen of voordragen op het schoolfeest,
  • een hele tentoonstelling met foto’s, tekeningen, collages en advertenties maken om het onderwerp levendig te houden,
  • ...